kindpng_2388248 (1)

Over het programma

Reis door het Lichaam is een educatief en preventief programma dat inzet op het welzijn van kinderen in de leeftijd 4-8 jaar. Het leert hen spelenderwijs te luisteren naar hun lichaam en zo goed voor zichzelf te zorgen.

 

Middels een creatieve ontdekkingsreis door de verschillende lichaamsdelen, waarin lichaamsgericht onderwijs, mindfulness, beweging (spel, dans, yoga), visualisatie oefeningen en tekenen vaste onderdelen zijn, worden drie essentiële bouwstenen voor een sterke basis in het leven gestimuleerd: lichaamsbewustzijn, zelfbewustzijn en eigenwaarde.

Schermafbeelding 2022-03-31 om 14.32.57

Doelgroep

Het programma richt zich op jongens en meisjes in de leeftijd vier t/m acht jaar (onderbouw). Een belangrijke leeftijdsfase waarin de zogenaamde basisvorming plaatsvindt voor de rest van het leven. Het programma is ontwikkeld voor het primair onderwijs, speciaal onderwijs en de kinderopvang.

 

De training is ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijs- en klassenassistenten, ib’ers, docenten lichamelijke opvoeding / bewegingsonderwijs, dans- en bewegingsdocenten, vakleerkrachten en pedagogisch medewerkers.

 

Het programma wordt ook ingezet door kindercoaches, (ortho)pedagogen, pmt’ers en hulpverleners. Kortom: professionals werkzaam met kinderen en die kinderen op lichaamsgerichte wijze willen ondersteunen en bekrachtigen in het goed voor zichzelf zorg dragen.

IMG_7485
Inhoud

Doel van het programma

Het doel van het programma Reis door het Lichaam is het spelenderwijs stimuleren en vergroten van drie essentiële bouwstenen voor een sterke basis in het leven: lichaamsbewustzijn, zelfbewustzijn en eigenwaarde.

 

Lichaamsbewustzijn
Zelfbewustzijn
Eigenwaarde

Zichtbare & meetbare resultaten bij kinderen


✔ Meer concentratie en focus;
✔ Meer ontspanning en rust;
✔ Verbeterde zelfregulatie van emoties, stress, spanning en prikkels;
✔ Verbeterde coördinatie, lichaamsbeheersing en motoriek.
✔ Verhoogd lichaamsbewustzijn en lichaamsbesef.

Inhoud & opbouw

Via een reeks van acht creatieve lessen worden de kinderen meegenomen op een avontuur door hun eigen lichaam. Iedere les staat in het teken van een specifiek lichaamsdeel. In de laatste les worden alle lichaamsdelen met elkaar verbonden en staat het gehele lichaam als eenheid centraal.

Iedere les bestaat uit 5 stappen waardoor de verschillende lichaamsdelen spelenderwijs worden verkend, ontdekt en beleefd.

  • Stap 1: Kennis – informatie en exploratie-oefeningen ter vergroting van de kennis over het eigen lichaam.
  • Stap 2: Beweging – bewegingsspelletjes, dans en yoga.
  • Stap 3: Dromen – geleide ontspanning en visualisatie-oefening.
  • Stap 4: Tekenen – creatieve verwerking en verankering van de kennis en ervaringen die zijn opgedaan in de les.
  • Stap 5: Vieren – het ontvangen en geven van complimenten.

Mindfulness loopt als een rode draad door het programma.

Bekijk deze compilatie

Mijn voeten zeggen tegen mij: “Wat fijn dat je naar ons luistert en rekening met ons houdt.

Thibo 7 jaar

Mijn lichaam zei dat ik in mijn voeten moet blijven.

Ruhab 7 jaar

En opeens was er een gevoel dat in mijn buik begon en als een slangetje omhoog ging. Zo mijn hoofd in. Ik voelde mij toen opeens heel blij en warm worden. Mijn hoofd en gevoel horen nu echt bij elkaar! 

Sam 7 jaar

Mijn hart zei dat ik niet moet opgeven. 

Sara 6 jaar

NPO - Nationaal plan onderwijs

Middels de gelden die zijn vrijgekomen via het NPO kun je ervoor kiezen het programma Reis door het Lichaam in te zetten als interventie voor het welbevinden van de leerlingen van jouw school.

Er bestaan 3 mogelijkheden:

1. Het team van leerkrachten, klassen- en onderwijsassistenten, ib’ers, vakdocenten wordt getraind in de methode via een Incompany training (live of online). Hierna kunnen zij direct zelf met de methode aan de slag.

2.
De leerkracht, klassen- en onderwijsassistent, ib’er, vakdocent wordt getraind in de methode via een 2-daagse live training of 8-weekse online training.

3. Een docent uit ons team komt het programma voor de leerlingen van je school verzorgen. Zoek een docent of neem contact met ons op voor bemiddeling.
 

WAT ZEGGEN ANDEREN?

Recensies

In de onderwijspraktijk wordt al vaak gesproken over autonomie en het belang
van eigenaarschap van het eigen leerproces bij kinderen. Door de unieke
combinatie van (holistische) kennis over het eigen lichaam, de combinatie van
beweging en tegelijkertijd bewustwording vanuit zintuiglijke waarnemingen,
komen kinderen op een dieper niveau daadwerkelijk in contact met zichzelf.

Mirjam Scheepers, leerkracht basisonderwijs en dansdocent

De lessen Reis door het Lichaam hebben ertoe bijgedragen dat mijn zoon meer balans heeft gevonden tussen zijn lichaam en gedachten. Hij heeft ervaren dat zijn lijf en geest bij elkaar horen. Ik heb gezien en gevoeld dat mijn kind nu meer
zichzelf kan, en van zichzelf mag zijn. 

Moeder van Sam 7 jaar

Hoe belangrijk het is om goed in je vel te zitten, weten we vaak pas als we volwassenen zijn. Een goed contact met je lichaam en bewustzijn van emoties bepaald de kwaliteit van je leven. Dat willen we allemaal onze kinderen leren, maar hoe dan? Ik heb een workshop Reis door het Lichaam morgen ervaren als
naschoolse activiteit, samen met de kinderen van de opvang. Het was een
leerzame en leuke activiteit voor de kinderen en zeker ook voor mij! Er zit van alles
in: bewegen, kunst, taal, gevoelens en zeker plezier. Ik heb de volgende workshop
alweer geboekt.

Alina Tokarska, pedagogisch medewerker DAK kinderopvang

Deze methode is een geschenk voor ieder kind en, zoals ik nu heb ervaren,
voor elke docent. Hard nodig!

Laurian Kip, docent

Winkelwagen

0
image/svg+xml

Geen producten in de winkelwagen

Verder winkelen