luisteren naar je lichaam, waarom en hoe?

8 januari 2020

“Er is meer wijsheid in je lichaam dan in je diepste filosofie.” - Friedrich Nietzsche

 

Luister naar je lichaam! Je hebt het wellicht vaker gehoord. Maar wat houdt dit nu precies in? En hoe doe je dat?

Het lichaam communiceert met ons de hele dag door. Het fluistert en vertelt ons via sensaties hoe we er aan toe zijn op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Het vertelt ons wat we nodig hebben om gelukkig, in balans en op vitale en gezonde wijze ons leven te leven.

 

Het lichaam streeft van nature altijd naar balans. Wanneer we in balans zijn, zijn we in onze natuurlijke staat. En dat is een staat van ontspanning, vrede, positiviteit, rust, ruimte en flow. De energie stroomt zonder stagnatie, zonder blokkades. Wanneer we uit balans zijn laat ons lichaam dat weten door ons signalen van spanning, stress, blokkades, verdoofdheid, pijn en (emotioneel) ongemak te laten ervaren. Disbalans kan ontstaan door verschillende oorzaken o.a.: verkeerd te eten, te weinig te bewegen, negatieve gedachten, stress, het negeren van emoties en het bieden van weerstand ten opzicht van wat zich aandient in het moment. Kortom: door onvoldoende voor onszelf en ons lichaam te zorgen.

Weerstand versus verwelkomen
Hoe langer we de signalen van ons lichaam negeren en weerstand bieden, hoe harder ons lichaam gaat schreeuwen. De klachten worden groter, pijnlijker en kunnen zelfs leiden tot niet meer (goed) kunnen functioneren. Voorbeelden van dergelijke klachten zijn: (emotionele) uitputting, blessures, chronische klachten, angstgevoelens, depressie en burn-out. Je wordt als het ware lamgelegd en gedwongen tot stilstand en gedwongen om te luisteren naar je lijf.

“Knock…Knock… Anybody home?”

Wanneer ongemak of pijn op de deur klopt hebben we vaak de neiging om ervan weg te gaan. Er vandaan te bewegen om de confrontatie niet te hoeven aangaan. We zoeken afleiding of gaan direct op zoek naar een oplossing of medicijn die dit ongemak kan verhelpen. Dit kan tevens verslavingen in de hand werken. We zijn namelijk vaak bang voor de confrontatie met ongemak en pijn.

Wanneer we de wortel van het probleem willen aanpakken en willen helen, leren, groeien en veranderen is het belangrijk om rustig stil te staan bij de boodschap die in het signaal verborgen ligt. Hiervoor dienen we de tijd te nemen, te voelen, ons open te stellen en de sensaties te verkennen met een nieuwsgierige, oordeelloze en liefdevolle houding. De ongemakken die we ervaren kunnen cadeaus zijn. We dienen alleen bereid te zijn deze in ontvangst te nemen. Om de boodschappen van ons lichaam te kunnen ontvangen is het van essentieel belang dat we “thuis” zijn. Dat we aanwezig zijn in ons lichaam. Het vraagt een grote portie moed en zelfliefde te luisteren naar de wijsheid van het lichaam en hier ook daadwerkelijk naar te handelen.

 

Oordeelloos luisteren naar ons lichaam stelt ons in staat om onze eigen coach, therapeut en beste vriend te zijn. We hoeven dan niet langer meer buiten onszelf te zoeken naar oplossingen en antwoorden maar vinden deze in onszelf. Het brengt ons in onze eigen kracht en stelt ons in staat de patronen te doorbreken die ons niet langer meer dienen zodat een nieuwe balans in het lichaam en in ons leven gecreëerd kan worden.

 

Het lichaam is namelijk een afspiegeling van ons onderbewustzijn. Dat wat we nog niet kunnen zien of begrijpen leeft in ons lichaam. Wat nog niet bewust is kan door te luisteren naar ons lichaam bewust gemaakt worden. En wanneer we bewust zijn kunnen we veranderen en nieuwe keuzes maken. Luisteren naar ons lichaam is daarom essentieel voor het ontwikkelen van zelfbewustzijn, persoonlijke groei en persoonlijk leiderschap. We leren zo nieuwe delen van onszelf kennen, onszelf te dragen en onze eigen krachten aan te boren in het goed zorgen voor onszelf en het creëren van het leven dat we werkelijk wensen en ons voldoening geeft. 


“Respecteer je pijn en ongemak. Pijn en ongemak brengen je het cadeau van inzicht, transformatie en groei.”


Je lichaam is je beste vriend
Tenslotte, net als ieder andere relatie in het leven is het belangrijk om de relatie met ons lichaam te voeden en te onderhouden zodat we er optimaal van kunnen genieten en optimaal gebruik van kunnen maken. Communicatie is een belangrijk ingrediënt in iedere gezonde relatie ook in de relatie met je lichaam. Dus investeer in een goede communicatie met je lijf! Je lichaam is je beste vriend. En net als iedere goede vriend heeft het alleen maar het allerbeste met je voor. Het wil dat het goed met jou gaat. Dat je gezond, gelukkig en in balans bent. Het wil je liefdevol bewust maken en het liefst op zachte wijze de weg wijzen naar je beste zelf. Kortom: Heb lief! Heb je lijf lief, jezelf lief, de pijn, spanningen, het verdriet, heb alle emoties en sensaties lief, verwelkom ze en wees dankbaar voor het cadeau dat ze je brengen. Ze hebben allen het aller aller beste met je voor! Ik hoop dat dit besef je uitnodigt de wonderlijke wereld van de wijsheid van je lichaam te betreden.

 

Mocht je behoefte hebben aan persoonlijke lichaamsgerichte coaching in het leren luisteren naar jouw lichaam.

Klik op onderstaande knop en maak een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Wij als volwassenen zijn het voorbeeld voor kinderen. Wanneer wij luisteren naar ons lichaam en goed voor onszelf kunnen zorgen leren kinderen dit vanzelf door ons voorbeeld.

Hoe?

Hier een aantal tips hoe de relatie met je lichaam te versterken en de boodschappen van je lijf te ontvangen.

1. De eerste stap is aandacht bij het lichaam. Probeer je aandacht steeds weer terug te brengen naar je lichaam. Uit je hoofd….in je lijf. Neem regelmatig gedurende dag “time-outs” en stem je af op je lijf. Stop en voel….Hoe gaat het? Wat kan ik waarnemen? Wat voel ik? Probeer geen oordeel of aannames te plakken op de sensaties die je waarneemt. Neem het objectief waar.

 

2. Maak jezelf en de relatie met je lijf een prioriteit. Creëer tijd voor jezelf en voor reflectie. Wanneer je goed voor jezelf zorgt, kun je goed voor anderen zorgen. En wanneer jij gelukkig bent en gezond kun je je beste zelf met anderen delen. Dus wat heb je nodig? Wat heeft je lijf nodig? Wat speelt er en welke sensaties zou je verder willen verkennen?


3. Wanneer je lichaam iets communiceert dat je ervaart als onprettig, beweeg er naar toe. Adem de weerstand uit en creëer een verwelkomende houding en een luisterend oor. Het wil alleen maar gezien en gehoord worden. Een vraag die dit proces kan ondersteunen is: “Wat wil je mij vertellen?” Het help ook om een hand te leggen op de plek waar je de pijn of het ongemak ervaart en er liefdevolle aandacht naartoe te sturen.

 

4. Breng het gevoel dat je in je lijf waarneemt en/of de eventuele emoties tot expressie. Schrijf, dans/beweeg, zing, teken - let it out en breng eventuele stagnatie in beweging!

 

5. Lichaamsscan. Scan je lichaam voor het opstaan en slapengaan, maak met liefdevolle aandacht een reis langs ieder lichaamsdeel en wordt je gewaar van de sensaties.

 

6. Creëer stilte-momenten, mediteer bijvoorbeeld, zodat het lichaam zijn wijsheid en boodschappen kan delen met je zonder te hoeven "schreeuwen".

 

7. Heb minimaal :)))!!! eenmaal per week een date met je lichaam en doe iets wat jou en je lichaam doet opladen en waarvan je geniet! Dit kan een voetmassage zijn, een sauna, scrubben, you name it. Wat het ook is het gaat erom dat je met je volle aandacht bij je lijf blijft (mindfulness) en de relatie met je lijf voedt. Voor ouders, je kunt dit ook samen met je kind doen. Ieder masseert zijn eigen voeten bijvoorbeeld. Dit stimuleert tevens een positieve relatie met het lichaam.

 

8. Focussen (geïnspireerd door de methode 'Focussing' van Eugine Gendlin). Dit is ook een mooie oefening om met kinderen te doen. Sluit je ogen, voel je lijf en breng je aandacht naar een opvallend gevoel in je lijf, dit kan ook de afwezigheid van gevoel in een deel van je lichaam zijn. Reis er in gedachten naartoe. Wees er met je volledige aandacht en nieuwsgierigheid bij. Hoe ziet het er uit? Welke kleur, vorm, gewicht, substantie etc. heeft het. Zonder het te willen veranderen verken je alle details. Beweegt het? Staat het stil? En als het gevoel een stem zou hebben wat zou het tegen je willen zeggen? Laat alle gevoelens toe. Blijf goed doorademen. Meestal transformeert het gevoel door deze oefening vanzelf en komt het gevoel dat eronder zit naar boven. Zo nodig kun je ook vragen wat er onder ligt.

 

Dit proces kun je bij jezelf doen, maar het helpt vaak om hierin begeleid te worden door een ander. Hierdoor kun je sneller ontspannen en zakken in je lijf, het helpt jezelf niet in de weg te zitten met je hoofd en met je aandacht in het lichaam en bij de sensaties te blijven. Dit maakt het makkelijker de antwoorden en inzichten te ontvangen.

Commentaren: 0